คณะนิติศาสตร์ในช่วงปีงบประมาณ 2568 ถึง 2571 โดยเราจะนำ หลัก EdPEx (Education Criteria for Performance Excellence) มาใช้เป็นกรอบแนวทางในการพัฒนาองค์กรอย่างเป็นระบบ เพื่อยกระดับคุณภาพการดำเนินงานในทุกมิติ และมุ่งสู่เป้าหมายที่ชัดเจน คือ EdPEx Band 300

การนำ EdPEx มาใช้ในครั้งนี้ ไม่เพียงแค่เป็นการตอบสนองต่อมาตรฐานคุณภาพการศึกษาระดับประเทศ แต่ยังเป็นโอกาสสำคัญที่เราจะได้พัฒนาศักยภาพขององค์กรและบุคลากรทุกท่าน เพื่อให้คณะนิติศาสตร์ก้าวสู่ความเป็นเลิศในระดับสากล

EdPEx คืออะไร

เป็นกรอบการบริหารจัดการองค์กรที่มีเป้าหมายเพื่อพัฒนาคุณภาพและความเป็นเลิศในทุกด้านของสถาบันการศึกษา โดยอิงตามแนวทางของ Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA) ซึ่งเป็นมาตรฐานการบริหารจัดการที่ได้รับการยอมรับในระดับสากล

EdPEx มีเป้าหมายในการส่งเสริมให้องค์กรมีการดำเนินงานที่มีประสิทธิภาพ โปร่งใส และยั่งยืน โดยใช้เกณฑ์ 7 ด้านสำคัญ ได้แก่

  • การนำองค์กร (Leadership)

  • การวางแผนเชิงกลยุทธ์ (Strategic Planning)

  • การมุ่งเน้นผู้เรียนและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย (Customer and Stakeholder Focus)

  • การวัด วิเคราะห์ และจัดการความรู้ (Measurement, Analysis, and Knowledge Management)

  • การมุ่งเน้นบุคลากร (Workforce Focus)

  • การมุ่งเน้นกระบวนการ (Operations Focus)

  • ผลลัพธ์ด้านผลการดำเนินงาน (Results)

EdPEx จะทำให้การบริหารงานดีอย่างไร

  • ยกระดับคุณภาพการศึกษา

  • สร้างกระบวนการเรียนการสอนที่ตอบโจทย์ความต้องการของนักศึกษาและสังคม

  • พัฒนาหลักสูตรให้ทันสมัยและสอดคล้องกับมาตรฐานระดับสากล

  • พัฒนาประสิทธิภาพการบริหารงาน

  • ทำให้การบริหารจัดการภายในคณะมีความเป็นระบบ ชัดเจน และโปร่งใสมากขึ้น

  • ลดความซ้ำซ้อนและเพิ่มประสิทธิภาพในกระบวนการทำงาน

  • สร้างความพึงพอใจและความผูกพันของผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย

  • สร้างความพึงพอใจให้กับนักศึกษา ศิษย์เก่า และผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง

  • ส่งเสริมความร่วมมือระหว่างคณะฯ กับหน่วยงานภายนอก

  • พัฒนาศักยภาพบุคลากร

  • ส่งเสริมการพัฒนาทักษะและความสามารถของคณาจารย์และเจ้าหน้าที่

  • สร้างวัฒนธรรมการทำงานที่เน้นความร่วมมือและการพัฒนาอย่างต่อเนื่อง

บุคคลากรต้องร่วมมืออย่างไร

  • ศึกษาและเข้าใจหลัก EdPEx

  • เข้าร่วมการอบรม สัมมนา หรือกิจกรรมที่เกี่ยวข้องกับ EdPEx เพื่อเข้าใจแนวทางและเกณฑ์การดำเนินงาน

  • มีส่วนร่วมในกระบวนการพัฒนา

  • ร่วมกันกำหนดเป้าหมาย วางแผน และออกแบบกระบวนการทำงานที่ตอบสนองต่อเกณฑ์ EdPEx

  • เสนอความคิดเห็นและแนวทางการปรับปรุงการทำงานในส่วนที่รับผิดชอบ

  • ทำงานเป็นทีมและสนับสนุนซึ่งกันและกัน

  • สร้างวัฒนธรรมการทำงานที่เน้นความร่วมมือและการสื่อสารที่มีประสิทธิภาพ

  • สนับสนุนและช่วยเหลือเพื่อนร่วมงานในการพัฒนางานตามแนวทาง EdPEx

  • ติดตามผลและเรียนรู้จากกระบวนการ

  • มีการติดตามผลการดำเนินงานอย่างต่อเนื่อง และนำผลการประเมินมาปรับปรุงการทำงาน

  • เรียนรู้จากความสำเร็จและข้อผิดพลาด เพื่อพัฒนาตนเองและองค์กร

During the period from the fiscal year 2025 to 2028, the Faculty of Law will adopt the EdPEx (Education Criteria for Performance Excellence) framework as a systematic approach to organizational development, aiming to enhance the quality of operations in all dimensions and striving towards a clear goal: EdPEx Band 300.

The implementation of EdPEx this time is not only a response to national education quality standards, but also a significant opportunity for us to develop the potentials of the organization and all personnel, enabling the Faculty of Law to achieve excellence at an international level.


EdPEx ?

It is a framework for organizational management aimed at developing quality and excellence in all aspects of educational institutions, based on the principles of the Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA), which is an internationally recognized management standard. EdPEx aims to promote organizations to operate efficiently, transparently, and sustainably by using seven key criteria, which are:

  • Leadership

  • Strategic Planning

  • Customer and Stakeholder Focus

  • Measurement, Analysis, and Knowledge Management

  • Workforce Focus

  • Operations Focus

  • Results

How will EdPEx improve management?

  • Elevating the Quality of Education

  • Creating a teaching and learning process that meets the needs of students and society

  • Developing curricula that are modern and aligned with international standards

  • Enhancing the efficiency of management

  • Making internal management within the faculty more systematic, clear, and transparent

  • Reducing redundancy and increasing efficiency in work processes

  • Building satisfaction and engagement among stakeholders

  • Ensuring satisfaction for students, alumni, and relevant parties

  • Promoting collaboration between the faculty and external organizations

  • Developing the potentials of personnel

  • Encouraging the development of skills and capabilities of the faculty members and staff

  • Fostering a work culture that emphasizes collaboration and continuous development

How should personnel cooperate?

  • Study and understand the EdPEx principles.

  • Participate in training, seminars, or activities related to EdPEx to understand the guidelines and operational criteria.

  • Engage in the development process.

  • Collaboratively set goals, plan, and design work processes that respond to the EdPEx criteria.

  • Provide feedback and suggestions for improving the work in your area of responsibility.

  • Work as a team and support one another.

  • Foster a work culture that emphasizes collaboration and effective communication.

  • Support and assist colleagues in work improvement according to the EdPEx guidelines.

  • Monitor results and learn from the process.

  • Continuously track performance and use evaluation results to improve work.

  • Learn from successes and mistakes to improve yourself and the organization.